sobota 22. května 2010

KARGOKULT, kargokultická věda

V Tichomoří žijí kmeny, které vyznávají kargokult. Během války tu vídali přistávat letadla se spoustou prima věcí a chtějí, aby se to samé dělo i nyní. Takže postavili cosi, co vypadá jako rozjezdové dráhy a po jejich stranách rozdělávají ohně. Mají dřevěnou boudu pro muže, který v ní sedí se dvěma kusy dřeva na hlavě jako se sluchátky a  s  bambusovým prutem trčícím jako anténa – to je dispečer – a čekají, až letadla přistanou. Všechno dělají dobře. Formálně je to dokonalé. Vypadá to přesně, jak to vypadalo tenkrát. Ale nefunguje to. Žádná letadla nepřistávají.
(Richard P. Feynman: To snad nemyslíte vážně!, str. 304)

Tentýž kargokult provozuje Mgr. P. Wiener, když vám naslibuje poznání světa nevidomých od narození tím, že vám propůjčí klapky na oči a bílou hůl...
Nazíráno zvnějšku, jsou zachovány všechny podmínky! ZO (tzv. zavřené oči - viz slovníček) nevidí, právě tak jako nevidí ani N (viz slovníček: nevidomý od narození). Ale při inteligentním srovnání (vedeném snahou neupadnout do kargokultického omylu) začínají být patrné rozdíly, a to zásadní. 
O tom, o největších omylech našich největších "odborníků", chci tady také psát.
Prioritně zajímaví jsou přirozeně moji nevidomí, ale pokusím se zajímavě pojednat i samozvané „odborníky“. Čtenář si sám vybere, co proň bude víc zajímavé, případně k neuvěření! 

//Chci  upozornit na jednu dost skrytou paralelu mezi těmito dvěma autonomními světy: skupinou nevidomých (N) a vědátorů ignorujících poznání (VIP):
Je-li tématem mého povídání mobilita nevidomých, prozradím, že studium jejich někdy náročných, složitých osvojených cest - je dobrodružství poznání. Znají to tam, ale nijak uvědoměle! (Neumějí říci, co je kdy a kde naviguje.)
No a pokud jde o VIPy, bude to opět
přírodozpytné dobrodružství, neboť si budeme ukazovat příklady jejich (vždy autoritativních) tvrzení a budeme docházet ke stejnému konstatování: píší celé knihy o prostorové orientaci a mobilitě N, tyflografice (která prý "pojednává" o poznávání  předmětného světa  pomocí  vyhmatávání nejrůznějších objektů, graficky zobrazených tak,  aby byly přístupny hmatovému vnímání nevidomých žáků) aniž by znali a uměli jakkoli objasnit zajímavý svět N - svět sui generis.//