středa 11. srpna 2010

CO TO JE, KDYŽ SE ŘEKNE MGR. PAVEL WIENER...


Co to je, když se řekne Mgr. Pavel Wiener, a co já s ním mám vůbec společného?


Včera jsem poprvé narazil na Wienerův tzv. Komentář k jednomu mému záznamu ve svém blogu, kde mne jednak ujišťuje svojí zdánlivou povzneseností nad mojí prací, v níž se popravdě snažím, abych zdokumentoval jeho ŽIVOT A DÍLO,  ovšem jenom tak, jak mi nabízejí mé skromné a omezené možnosti: dlouhá léta jsem se o něj vůbec nestaral, jednak z upřímného znechucení po svých někdejších zkušenostech s ním, a taky jsem neměl skoro žádné informace o jeho pozdějších aktivitách: ovšem byly tu a stále  jsou jeho publikace o prostorové orientaci a mobilitě  tzv. zrakově postižených, mezi které s bohorovností sobě vlastní samozřejmě počítá i nevidomé žáky na speciálních školách, kde jsem dlouhá léta pracoval – kvalifikován pro tuto práci právě Wienerovým kurzem po jeho ujišťování, že to je ta jediná možná a taky správná kvalifikace! (A pak jsou tu desítky jeho „výstupů vždy v hlavní roli“ -  v mediální kampani, kterou rozpoutal v roce 2008, když mu MŠMT zčistajasna odmítlo poukazovat „jeho miliony“…)
 Dnes nade vši pochybnost dokazuji, že to celé byla jedna velká a NEBETYČNÁ LEŽ! Prošel jsem přitom několika stadii: od původního nadšení z odborníka až ke zhrození se nad hloubkou jeho neznalostí a přitom – jak to nazvat? Nemravnou „rozpínavostí“, s jakou si nárokoval pro sebe všemožné a vždy neprávem nabývané kompetence… z nichž já, sledující jej vlastně vždy ze značné vzdálenosti, vím jen o  zlomku. A k té jeho mediální sebeprezentaci mne napadá jako nejvhodnější definice, kterou jsem kdysi vyčetl v prastaré Ottově encyklopedii:
ŠARLATÁN = PODVODNÍK, JENŽ DRZÝM BALAMUCENÍM KLAME NEVĚDOMÉ OBECENSTVO.
Protože on se tam dopouší celé řady nepravd, které "prodává" s takovou bravurou, (t.j. drze) že - ať už v novinách či v TV - nemají jeho protějšci,  tedy novináři, jež balamutí, žádnou šanci. O PO&M (tedy prostorové orientaci a mobilitě, rozumí se nevidomých)  toho moc nevědí, navíc je ani nenapadne mu nevěřit

Protože až dodnes je drtivá většina jeho posluchačů a čtenářů ochotná věřit, že je Wiener buhvíjakým odborníkem, pustil jsem se do důkladného studia veškeré relevantní literatury, abych dokázal, že zatímco on po celé dlouhé roky vede svůj „sladký život“ v absolutní nevědomosti, my učitelé PO&M se buďto vezem na vlně jakési setrvačnosti každodenní rutiny docela příjemné (upřímně: Wienerem nám „vymyšlené“ jako práce) – choď s jednotlivými žáčky (jeden na jednoho) „s bílou holí kolem školy“, užívej si respektu kolegů (No jo, tys musel dělat ten náročný kurz celý jeden rok, to já bych asi nezvládnul!) - respekt je však záhy vystřídaný despektem  (člověče,  tak já mám stejně jako ty nejvyšší pedagogické vzdělání a nikdo už mě nebude nikdy přezkušovat! Ale ty, jak slyším, se budeš muset nechat od Wienera přezkušovat každé 3 roky, to já bych asi nezvládnul...) a  řídíme se heslem: Wienera si nevšímej, copak jsi v životě ještě neviděl žádného šarlatána? Šlapej chodník s hodným, ochotným žáčkem, a vše ostatní pusť z hlavy!
Takových se sebou spokojených je jistě většina, ale to já jsem jaksi nemohl, též proto, že jsem pochopil onu vzácnou příležitost tento vzorek, tedy nevidomé od narození, pořádně prostudovat, a v jistém stadiu potom dostával na šarlatána čím dál větší dopal – kolik jsem jenom ztratil času tím, že jsem mu naletěl a neskutečně dlouho sám podléhal tomu, pro co jsem posléze vymyslel a zavádím název VIZUOMORFISMUS, doufaje v jeho univerzálnější platnost a potřebnost, tedy nejenom k jednorázovému použití jako "nadávky" pro Wienera, jakožto jednoho z jeho hlavních distributorů… o němž dnes prohlašuji a celou touto prací na svém dvojjediném blogu prokazuji, že jeho veškerá odbornost ve vztahu k objektům naší péče, tj. nevidomým žákům, byla a zůstala NULOVÁ.
Zvažte prosím tohle: Jezdíte celý rok na nějaký kurz, který by proboha měl být veden fundovaným odborníkem, dokonale obeznámeným s nabízeným tématem, od něhož byste měli dostávat laskavé rady a informace, nějakým zásadním způsobem užitečné pro vaši další profesní dráhu, to bych považoval za normální a samozřejmé; avšak narazíte na zlého, ješitného nedouka, který tématu vůbec nerozumí, takže si to dělá tak, aby to co nejvíc vyhovovalo JEMU, který si zmáknul rozhodující osoby na ministerstvu až nekutečným způsobem, takže  mu s důvěrou ponechali naprosto ve všem VOLNOU RUKU!
Takový kurz prostě tady ještě nikdy a nikdo nezažil! (Ale o tom blíže v chystaném zápisu „Wienerův VUML“)
Avšak on byl, a vlastně je až dosud brán za odborníka v tak vysoce speciálním, náročném (ale také svrchovaně a nezpochybnitelně záslužném) oboru, že se mu dnes poprvé v jeho životě dostává po zásluze opovržlivé a pokaždé kdy to jde, a ono to jde pokaždé, také posměšné (přiznávám), ale kvalifikované oponentury! Což nejlépe posoudí laskavý čtenář sám.

Co mi vlastně napsal a moji odborně zaměřenou odpověď najde si už laskavý čtenář (zájemce!) jistě sám.

Žádné komentáře:

Okomentovat